HOTELS
IN DE DORDOGNE
We hebben in dit deel van de site de hotels geordend naar regio (Noir, Pourpre, Blanc en Vert) en daarin alfabetisch. Vanaf het hotel kunt u een hyperlink vinden naar de plaats waarin het hotel gevestigd is.
Voor de meesten onder ons is het onderscheid tussen auberge, pension en hotel nooit helemaal duidelijk. Sommige chambres d´hotes lijken soms meer op een hotel, en sommige hotels lijken wel auberges. Dat heeft te maken met wetteljke bepalingen in Frankrijk. Wat een hotel is en hoeveel sterren die mag dragen is bij wet vastgelegd. Ooit willen weten waarvoor de sterren staan in een hotel? Hier is uw antwoord....
De franse hotels zijn onderverdeeld in 6 categorien: van zonder ster tot 4 sterren luxe. U vindt het aantal sterren terug op devoorgevel van het hotel, maar ook in gidsen en reclame. Vaak denken we aan kwaliteit en is er een relatie tussen kwaliteit en prijs en sterren - maar er zijn soms meer sterren, dan u zelf zou geven. Welnu, dat ligt aan het sterrensysteem dat hieronder is beschreven en wettelijk is vastgelegd.
Of de hotelier zijn 'sterren' toont is aan hem, maar meer sterren tonen dan dat je verdient volgens de criteria hieronder is verboden. Er vindt regelmatig controle plaats door de autoriteiten en wanneer deze negatief uitvalt, dan kan dat sluiting leiden. Daarnaast houdt men elkaar scherp in de gaten, een gestolen sterretje zal door de concurentie direct gemeld worden. Enigzins kunt u de Franse sterren wel vertrouwen.
O ja, alle hotels met meer dan 20 kamers moeten toegankelijk zijn voor gehandicapten. Hieronder volgen de eisen per ster.
- geen ster, wel hotel
Minimaal 5 kamers, anders is het een pension of auberge – de oppervlakte per kamer minimaal 7 m² (1-persoons), 8 m² tenminste voor een tweepersoonskamer - badkamer, douche en toilet mogen gemeenschappelijk zijn - een wastafel op de kamer is verplicht. Ook ontbijtservice en een telefoon zijn verplicht.
*
Minimaal 7 kamers, kamergrootte tenminste 8 m² voor een eenpersoonskamer, 9 m² voor een tweepersoonskamer. Tenminste een kwart van de kamers moeten over een eigen toilet beschikken, tenminste 20% van de kamers moet over een eigen badkamer beschikken. Onbijtservices is verplicht evenals een telefoon op alle kamers.
**
Minimaal 7 kamers, kamergrootte tenminste 8 m² voor een eenpersoonskamer, 9 m² voor een tweepersoonskamer. Een lift is verplicht voor gebouwen met meer dan 3 etages. Een toilet en een douche / badkamer van tenminste 1,75 m² in tenminste 40% van de kamers zijn een vereiste evenals het ontbijt, de telefoon op de kamer en een personeelslid dat tenminste een buitenlandse taal spreekt.
***
Minimaal 10 kamers, kamergrootte tenminste 9 m² voor een eenpersoonskamer, 10 m² voor een tweepersoonskamer. Een lift is verplicht voor gebouwen met meer dan 3 etages. Een toilet is verplicht op alle kamers, Een douche / badkamer van tenminste 2,5 m² in tenminste 80% van de kamers zijn een vereiste evenals het ontbijt, de telefoon en personeel dat gezamenlijk twee buitenlandse talen beheerst, waarvan het Engels verplicht is. Ontbijtservice op de kamer is ook verplicht.
****
Minimaal 10 kamers, kamergrootte tenminste 10 m² voor een eenpersoonskamer, 12 m² voor een tweepersoonskamer. Een lift is verplicht voor gebouwen met meer dan 2 etages. Een toilet en douche / badkamer van tenminste 3 m² in alle kamers waarvan tenminste 50% ook over een ligbad beschikt. Naast de wc op de kamer, moet men tenminste ook over 2 gemeenschappelijke wc's beschikken. Ontbijtservice is een must, evenals de de telefoon op de kamer en personeel dat gezamenlijk twee buitenlandse talen beheerst, waarvan het Engels verplicht is. Ontbijtservice op de kamer is ook verplicht. Het hotel moet ook een restaurant voeren.
**** Luxe
Minimaal 10 kamers, kamergrootte tenminste 10 m² voor een eenpersoonskamer, 14 m² voor een tweepersoonskamer. Een lift is verplicht voor gebouwen met meer dan 2 etages. Een toilet en douche / badkamer van tenminste 4 m² in alle kamers waarvan tenminste 50% ook over een ligbad beschikt. Naast de wc op de kamer, moet men tenminste ook over 2 gemeenschappelijke wc's beschikken. Ontbijtservice is een must, evenals de de telefoon op de kamer en personeel dat gezamenlijk twee buitenlandse talen beheerst, waarvan het Engels verplicht is. Ontbijtservice op de kamer is ook een verplichte service. Het hotel moet ook een restaurant voeren.
|